Vai jūs esat izlēmīgi cilvēki, kuriem viegli izšķirties par pareizo variantu? Ar pārliecību arī turaties pie savas izvēles, to nemaz nenožēlojot? Es domāju, ka vairumam cilvēku tā nav. Esam šaubu mākti, vienmēr domājam, ka citā vietā zāle zaļāka, ka tas, kas ir citam, ir labāks. Un nevajag nemaz runāt par lielām lietām, bet pietiek paskatīties ikdienas līmenī — kā izvēlamies preces un pakalpojumus.

Izvēle ir brīvība un arī slogs

Dažreiz sevi pieķeru pie domas, ka vieglāk ir tad, ja kāds cits pasaka, kas man ir labāk, kas man ir nepieciešams. Jo tādā veidā varu noņemt no sevis atbildību par savas izvēle sekām. Bet mūsu demokrātijā cilvēkam ir tik daudz brīvības un izvēļu, ka tomēr paliekam ar savu atbildību paši.

Protams, ka var mēģināt atrast, kam to uzvelt — dzīvesbiedram, mammai, draugiem, pat reklāmai! Jo pa TV taču teica, ka tas ir labākais produkts! Nevis pašam domāt, salīdzināt un analizēt, bet gan noticēt citiem un iet mārketinga pavadā — tas tiešam ir vieglākais ceļš, ko daudzi cilvēki mūsdienās arī izvēlas. Mārketings arī ir pietiekami aktīvs un visuresošs, lai tam turēties pretī būtu salīdzinoši grūti.

Bet kaut nedaudz izmantojot savu kritisko domāšanu, spriestpējas, salīdzināšanu, patiesībā ļoti labi varam no plašā preču un pakalojumu klāsta, atrast tieši to, kas mums ir derīgs un nepieciešams, kas atbilst mums aktuāliem kritērijiem.

Protams, ka, jo plašāks preču klāsts, jo vairāk mums jādomā, ko izvēlēties, lai tiešām atrastu savus īstos produktus un pakalpojumus. Bet tas atmaksājas, jo iegūstam tieši to, kas piemērots mums, nevis vienu no diviem, jo citu variantu jau nav. Patiesībā tieši pieprasījums jau arī veido to plašo piedāvājumu, tas nozīmē, ka mums ir nepieciešama šī lielā dažādība veikalu plauktos un pakalpojumu sarakstos.

Kas nepieciešams tieši man?

Tomēr zināmāmo iemaņām piemērotāko preču un pakalpojumu atrašanā vajadzētu būt. Ar laiku noteikti arī izdodas arvien labāk, jo gadās uzkāpt uz kādiem grābekļiem, gūt sliktu pieredzi gan ar produktiem, gan pakalpojumiem. Tas izglīto, audzina un turpmāk liek būt vērīgākiem.

Jūs taču nepirksiet produktu otrreiz, ja būsiet tajā vīlušies? Es noteikti to nedaru. Es nākamajā reizē izvēlos kaut ko citu, esmu stingrāka pret saviem izvēles kritērijiem.

Kas tad ir tie kritējie, pēc kuriem es izvēlos preces un pakalpojumus, par kuriem iztērēt savu naudu? Nav svarīgi, vai man nepieciešama jauna kleita vai jāveic ultrasonogrāfija. Kritēriji parasti ir diezgan līdzīgi.

  • Kvalitātes un cenas attiecība: tas ir ļoti viltīgs kritērijs, jo ne vienmēr pati dārgākā prece ir kvalitatīvākā. Bieži vien cenu veido zīmols. Tāpēc es cenšos balansēt ar šiem abiem kritērijiem, jo tie ir cieši saistīti, meklējot zelta vidusceļu, lai man būtu pietiekami laba kvalitāte par pietiekami labu cenu.
  • Ražotāja/pārdevēja sociālā un vides atbildība: šis noteikti ir laikmets, kad ar savu izvēli ietekmējam arī politiskus un sociālus procesu, tāpēc preču un pakalpojumu izvēlē to vajadzētu ņemt vērā un būt atbildīgiem, vērtēt lielo korporāciju un valstu atbildību.
  • Preču sastāvs, izejvielu izcelsme: tas ir ļoti svarīgs punkts, jo ir jādomā par to, ko ēdam, ko izmantojam sadzīvē, kādus pakalpojumsu izmantojam, ko daram ar savu ķermeni, kam tērējam savu naudu. Un kā tas mūs ietekmē.