izveidot-interneta-veikaluDarbojoties konkurences apstākļos, jebkuram uzņēmumam, to skaitā interneta veikaliem, ir jāpiesaista pircēji, piedāvājot tiem augstāku vērtību salīdzinājumā ar konkurentiem. Taču pirms pircēju apkalpošanas un vajadzību apmierināšanas ir jānoskaidro to vajadzības un vērtības.

Teorētiski un praktiski neviens uzņēmums nevar pilnībā apmierināt visus pircējus, kas atrodas noteiktā potenciālajā tirgū, jo pastāv dažādas pircēju grupas un tipi, kā arī ļoti dažādas ir to vēlmes un vajadzības.

Tieši tāpēc pircēji atšķiras pēc dažādiem kritērijiem un, jo labāk un precīzāk uzņēmums tos noskaidros, jo vairāk priekšrocības uzņēmumam būs cīņā ar konkurentiem! Kā zināms, interneta veikaliem mūsdienās konkurence ir milzīga!

Viens no mārketinga procesu posmiem ir vērtības noteikšana. Tas ietver šādas darbības:

  •       Pieprasījuma pētīšana;
  •       Tirgus segmentēšana;
  •       Mērķtirgus noteikšana;
  •       Produktu pozicionēšana tirgū.

Kā pētīt pieprasījumu?

Jums, kā interneta veikala veidotājam ir jānoskaidro, kur pārdot savu produktu. Tas ir skaidrs, ka internetā, bet kādai auditorijai? Jānovērtē esošā tirgus apjoms un tā attīstības tendences nākotnē. Vērtējot situāciju, ir jāņem vērā līdzīgu produktu apgrozījums un jānosaka tā palielināšanas varbūtību. Izklausās sarežģīti, vai ne…

Ir svarīgi vismaz aptuveni novērtēt tirgus apjomu nākotnē. Tas ir atkarīgs no tirgus attīstības faktoriem – demogrāfiskajiem, ekonomiskajiem, sociālajiem, kultūras un citiem. Protams, šādas prognozes izteikt ir ļoti sarežģīti, taču tas ir jādara, lai pieņemtu lēmumu par tirgus iekarošanu. Varbūt nemaz nav vērts veidot sava veikala attīstību tajā virzienā, kādu bijāt iecerējuši, bet mēģināt ko nedaudz savādāku.

Ja prognoze ir labvēlīga, var pieņemt lēmumu par to, kā un ar kādām metodēm jūsu uzņēmums, interneta veikals, iekaros tirgu. Tirgū pastāv daudzi pircēju tipi, produkti un vajadzības, tāpēc ir jānosaka tirgus segmenti, kas nodrošina vislabāko iespēju īstenot uzņēmuma mērķus – jāveic tirgus segmentēšana.

Segmentēšana ir tirgus sadale pircēju grupās pēc noteiktiem kritērijiem. Tie ir:

  •       Pēc ģeogrāfiskajiem (valsts, reģions, pilsēta vai lauki);
  •       Pēc demogrāfiskajiem (dzimums, vecums, ģimenes stāvoklis);
  •       Pēc ekonomiskajiem (ienākumi, inflācija valstī);
  •       Pēc sociālajiem (nodarbinātība, dzīvesveids);
  •       Pēc personiskajiem (profesija, izglītība, intereses);
  •       Pēc uzvedības (patēriņa intensitāte).

Ja vēlaties izveidot interneta lapu, kuras temats ir zobārstniecība (http://www.apinesklinika.lv/), piemēram, tirgot zobārstniecības piederumus, kādus segmentus jūs izmantosiet, kas iegādāsies jūsu piedāvātās preces? Noteikti ne vidusmēra cilvēks ar vidējo izglītību un ar ienākumiem, kas zemāki par vidējiem.

Protams, katrā konkrētā gadījumā nav nepieciešama segmentēšana pēc visiem kritērijiem. Piemēram, nav būtiski nošķirt pircēju grupas pēc dzimuma, ja vīriešiem un sievietēm ir viena vajadzība un līdzīgs pirkuma motivējums pēc noteikta produkta, piemēram, tualetes papīrs.

Tirgus noteikšana notiek pēc segmentu atlases un izvēles, un ir atkarīga no uzņēmuma lēmuma. Pieredze rāda, ka lielie uzņēmumi cenšas tirgu apgūt pilnībā. Piemēram, ja vēlaties tirgot jeb kādas preces internetā, jums nāksies konkurēt ar tādiem Latvijas interneta veikalu “gigantiem” kā 220.lv vai 1a.lv, kuri savā starpā ir lielākie konkurenti, bet mazos interneta veikalus mēģina iznīdēt ar savu plašo piedāvājumu un dažādām akcijām.

Jums jānoskaidro, ar ko atšķiras tirgū jau esošie produkti, kāda ir to cena, reklāmas paņēmieni. Ja citi uzņēmumi piedāvā tas pašas produkta īpašības un izmanto tos pašus mārketinga pasākumus, tad pircējiem nebūs motivācijas iegādāties šo produktu pie jauna, vēl nedzirdēta uzņēmuma. Piemēram – 220.lv piedāvā ledusskapi. Pircējs to nopirkts tur, nevis pie jums, jo jūsu interneta veikals vēl nav atpazīstams!